C.N.R.S.
 
Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

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 Résultat de la recherche de Renart contref. R.L., t.1 
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     AIMER     
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Celui qui ne s'aime pas soi-même comment peut-il aimer autrui ? : Et Tulles dit, - n'en doubtez mie, Il dist voir et bien l'aperchoy, - Que cil qui ne scet amer soy, Comment scet il un autre amer, S'il n'a le coeur fol ny amer ? (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 15).

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     AIMER     
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Qui de peu aime, de peu hait : Qui de peu ayme, de peu het, Et qui peu aprent, et peu scet ; Envis poeult a bon chief venir Cilz qui ne voeult bien retenir. (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 35).

Rem. Hassell 34, A64 ; Morawski 1903 : Qui de pou aimme de pou het.

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     ALLER     
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[Le mouvement de la vie] S'il est qui va, il est qui vient : Lors ly compagnon Alixandre Regretterent fort son pooir, Son sens, sa force et son sçavoir. Nul tant recorder ne porroit, Trop seroit lassé qui l'orroit ; Qui dire le volroit sans taire Ung bien grant livre en porroit faire, Mais doeul laissier en fin convient : S'il est qui va, il est qui vient ; Les nouvelles coses enchassent Toutes les vieilles et effacent. (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 176).

Rem. Hassell 243, V6.

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     ALLER     
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S'il est qui va, il est qui vient : ...doeul laissier en fin convient [à propos de la mort d'Alexandre] : S'il est qui va il est qui vient ; Les nouvelles choses enchassent Toutes les vielles et effacent. (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 176).

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     ÂNE     
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Qui l'âne est, par la queue le tienne. "Il faut s'occuper de ses propres affaires, ne pas se mêler de choses qui pourraient causer des ennuis" : Mors est [J. César], ne plus ne m'en souvient, Ne plus a parler n'en convient. Cui bien fait a, si s'en souviengne, Qui l'asne est, par la queue le tiengne (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 226).

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     ART     
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[Point de vue négatif] C'est l'art qui fait du blanc le noir : C'est l'art qui fait les bons muchier Et les maulvais en hault drechier ; Il fait de montaignes vallées Et es grans vaulx fait les montées ; C'est l'art qui fait du blanc le noir, De la mensonge fait le voir... (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 4).

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     AVOIR1          AVOIR2     
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Il n'y a pas de meilleur avoir que sens : Cathon dist que à nulles gens Nul avoir n'est meilleur de sens, Car on leur prent bien leur avoiir, Ce ne fait on pas leur sçavoir. (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 4).

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     BESOIN     
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Besoin fait maint coeur frémir : Barbue s'oroison fina, Mais de prïer Dieu ne cessa Pour le fait qu'elle a a tenir. Car besoing fait maint coeur fremir (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 14).

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     BOUCHE1          BOUCHE2     
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Mieux vaut avoir la bouche mue que de dire chose mal entendue : L'Escripture dist, bien le scez (Oÿ dire tu l'as assez) : "Mieulx vault avoir la bouche mue Que dire rien mal entendue." (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 33).

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     CONSEIL     
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Fou est qui conseil prend de son ennemi : Folz est qui moyen ne demy Conseil prent de son ennemy, Encor cil plus, qui le conjoie Ne qui de conseillier le proye ; Et, pour voir, cil qui s'i conseille, Il dort sans sens et point ne veille. (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 29).

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     CROIRE     
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Ce n'est pas tout un croire et avoir : [Le loup propose à Renart de venir avec lui manger une chèvre qu'il a en vue] Lors luy dist Regnard : "Est ce tout ? Amis, se plus n'y a , je doubt Que vous n'en veniez mie a chief. Vous en ferez petit relief ["reste"] ; Et ce vous voeul faire sçavoir : N'est pas tout ung croire ["faire confiance à qqn"] et avoir. Je doubt de vous relief ne face ; Gardez que Chievre Loup n'efface, Car sens maistrie et fesble et fort." (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 25).

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     DENIER     
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De deux deniers faux on ne peut avoir ni bon ni meilleur : [Un cardinal doit chosir entre deux religieux celui qui sera évêque ; il demande à saint Pierre de Clervaux lequel est meilleur] Lors le saint homme respondy : "De deux deniers faulx ne peult on avoir ne bon ne meilleur." (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 285).

Rem. Hassell 91, D29 : DI STEF. 237c, denier.

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     FEMME     
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Bon fait folle femme esquiver : Cil est fol qui a femme tenche, Car dommaige il en acquerra, Et de la honte en apperra, Bon fait folle femme eschieuer Pour tous les perilz eviter. (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 11).

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     GENT1          GENT2     
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[La nature se renouvelle] Nouvelles gens, nouvelles terres : Nature si s'esjoïst toute, Quant nouvelle histoire elle escoute : Nouvelles gens, nouvelle terre, Nature s'esbat a l'enquerre. Pour ce voeul je nouvellement De Regnard faire ce rommant, Pour oublïer doeul et tristesse Qui mont souvent au coeur me blesse. (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 35).

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     GUERRE     
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Mauvaise est la guerre qui ne finit pas : Dist le roy : "Cy a malle guerre, Lonc temps a qu'elle ne fina : La guerre est male qui fin n'a. Fin eüst si bien vous voulsisiez..." (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 38).

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     IRE     
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Ire empêche le coeur de vérité savoir/dire : Catons le dit, qui mout fu saige, Que ire anpesche le couraige A pure verité savoir. (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 312). Et se dit le sage Cathon Que ire empesche le corage Et le tient en si grant servage Qu'il ne poeult dire verité. (Renart contref. R.L., t.2, 1328-1342, 2).

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     MAL1          MAL2     
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Qui mal fait/pourchasse/quiert, mal lui vient : A chemin se met grand alleure [Thibert], Com celluy qui peu s'asseure, Et dist : "En voye puis je prir, Qaunt je voy le deable querir, Et souvent de fois il advient, Qui va mal querre, tost lui vient." (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 40). LE PREMIER JUIF...Aman est mort. LE SECOND JUIF. Vous sçavez bien : Qui mal pourchasse, mal luy vient. LE PREMIER JUIF. Or il a les verges esleu : De son cousteau il s'est couppé, De ses verges il s'est batu ; Le brassin a beu qu'il a brassé. (Myst. Viel test. R., t.6, c.1450, 178). Nostre navire est maistresse du Rin, Trop serés fins, se povés eschapper ; L'on a rompu son bras par gens marins, Pour et avant d'aller veoir saint Quirin Et mettre a fins loups ravissant sans per, Prests d'occuper et contre droit happer Les bons marchans, comme il se proeuve : Qui dessert le mal, il le troeuve. (MOLINET, Faictz Dictz D., 1467-1506, 61). Et, quant chescun [le paysan et le dragon, qui ont pris le renard pour juge] eut dit son cas, le regnard dist au villain : "Monstre moy comme tu as lyé le dragon affin que je puisse mieulx juger." Et le villain mist le dragon sur son asne et le lia ainsi qu'il avoit fait devant. Et le regnard demanda au dragon : "Te avoit il si fort lyé que maintenant ?" Et le dragon respondit : "Ouy, mon seigneur, et encores plus fort." Et le regnard dit au villain : "Serre le encores mieulx, car qui bien lie bien deslye." Et, quant i l'eust bien lié, le regnard luy dit : "Va le porter là où tu l'as prins et le metz ainsi lyé comme il est et il ne te mengera point, car qui mal faict doit mal avoyr." (MACHO, Esope R., c.1480, 152).

Rem. Morawski 1983 : Qui mal fera mal trouvera ; Hassell 158, M52.

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     MAL1          MAL2     
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Chacun le mal du bien connaît : Chascun le mal du bien congnoit, Quel chemin qu'il voudra, si voit [;] Dieu Ne seuffre mal pour mal faire, Mais cognoistre le contraire. (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 73).

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     MAL1          MAL2     
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Qui mal éloigne, mal le fuit : Laisse le mal, mal laira ly, Et ne le continuast ja, Par mon chief, il ne l'en chaura, Continuant bonne Nature ; Car qui bien le crient, bien lui dure. Dont vëez vous par cestui point Que par Nature mal n'est point. Qui mal eslonge, mal le fuit, Et qui le mal queurt, mal le suit. (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 66).

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     MÉDECINE1          MÉDECINE2     
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Un ami loyal est médecine de vie. "Un ami loyal est un élixir de vie" : Salomon dist : "Loyaulx amis Si est medecine de vie." Et Tulles dit, - n'en doubtez mie, Il dist voir et bien l'aperchoy _ Que cil qui ne scet amer soy, Comment scet il un autre aimer, S'il n'a le coeur fol ny amer ? (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 15).

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     MESURE     
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Mesure dure. "Modération est gage de durée" : Pour ce est bon an toz tanps de touz Respondre par mesure a touz Sanz trop esjoïr ne douter. Plusseur par eus espouanter Sont aucunes foiz decehu, Par trop esjoïr fol sehu ; Et pour ce dit le peletier Un mot qui a touz est mestier : "Mesure dure, outraiges faut." (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 302 (var. B)). Et ne firent ilz grant folie, Dy, par ta foy ? (...) Sy firent, par mon sacrement, Car telz morisques ne tels dances Ne se font pas sans grans despenses Ne sans grant coust oultre mesure. Sés tu c'on dit "mesure dure" ? (Lord. Tart Ab. L., a.1465, 170).

Rem. Morawski 1229 : Mesure dure ; Hassell 164, M136 ; DI STEF. 539a , mesure.

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     MOURIR     
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Mieux vaut mourir près de son ami que vivre près de son ennemi : Senecques en redist un point [de l'amitié] Doulx, gracïeux et bien apoint : "Mieulx vault morir lez son amy Que vivre prez son ennemy." (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 16).

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     OEIL     
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Les yeux doivent aller devant le pas : Amys, dist Renard ly houpis ["goupil"], Le juge sera mont hardis Qui jugera contre raison, Si com en escript le trouve on De Salomon, dire le veuil, Qui met et escript que li oeuil Doibvent aler devant le pas ; S'aultrement va, ne le plain pas, S'i lui vient une mescheance. Veez en ci la signifiance De ceste raison deviser (...) : Ly oeuil le conseil signifient, Et le pas signifie l'oeuvre. (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 58).

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     ORTIER     
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Qui sent son cul ortier, envis ("difficilement") se tient de fremier ("s'agiter") : Lors ne se porrent retarder Les deux qui occis l'homme avoient, Quant ilz entendent et ilz voient Ceulx qui pour leur meffait sont pris. Entre les gens se furent mis Pour savoir et pour escouter Ce qu'ilz deüssent bien doubter ; mais qui sent son cul ortïer, Envis se tient de fremïer (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 22).

Rem. DI STEF. 223b, cul.

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     PAROLE     
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Bonne parole en corps mauvais, c'est bon vin en vaisseau punais : Assez Renard entendre peut, Trestout oyt bien et riens ne veut. Bonne parolle en corps punais, C'est bon vin en vaissel punais. (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 51).

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     PASTEUR     
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A vain pasteur loup chie laine : [Chantecler se plaint au roi Lion]... Mal les gardés et justiciés [vos gens] ; Pour ce estez vous si peu prisiés : Chascun a son voloir vous maine, A vain pasteur loup chie laine. Ou sires ou compains soyez, Se vous volez estre prisiez. [Cf. G. Roques, R. Ling. rom. 58, 1994, 270-271 : ...il faut comprendre que le loup chie de la laine (peut-être parce qu'il a mangé les brebis).] (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 55).

Rem. Moraxski 82 : A mol pasteur leus chie laine ; Hassell 150, L82.

27
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     SAVOIR1          SAVOIR2     
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Bonne chose est de bien savoir : Quant ot une piece tardé [le précepteur du fils d'Alexandre] Et amont ou ciel regardé, Lui dit : "Filz Alixandre, enteng : A toy aprendre forment teng. Bonne chose est de bien sçavoir." L'enfant lui dit : "Vous dittes voir ; Nulz ne se doibt ja retarder De bien aprendre et regarder." (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 106).

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     SENS     
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Sens maîtrie faible et fort : [Le loup propose à Renart de venir avec lui manger une chèvre qu'il a en vue] Lors luy dist Regnard : "Est ce tout ? Amis, se plus n'y a , je doubt Que vous n'en veniez mie a chief. Vous en ferez petit relief ["reste"] ; Et ce vous voeul faire sçavoir : N'est pas tout ung croire ["faire confiance à qqn"] et avoir. Je doubt de vous relief ne face ; Gardez que Chievre Loup n'efface, Car sens maistrie et fesble et fort." (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 25).

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     VILAIN     
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Honni soit qui au vilain fait grâce : Arrier va li vilains au bois Seur son asne a petit degois. "Monseigneur Mellin !" souvent crie, Assez le huiche, assez le cre ; Mès nulz respondre ne li pot : "Sire Melin ! Mellin ! Mellot !" Or sot il bien que se vost dire ; Or est retournez en l'anpire. Honiz soit qui vilain fait grace Ne qui aime lui ne sa trace ! (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 316).

Rem. Hassell 250, V108.

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